Európai Regionális Fejlesztési Alap

Az Európai Unió kereskedelempolitikai jövője Budapesten

Piacralépést könnyítő eszközök

Hír

2024. szeptember 25.

2024. szeptember 19-20. között Budapest adott otthont a Kereskedelempolitikai Bizottság vezetői formációjának informális találkozójának (Trade Policy Committee – Full Members, TPC-FM). A rendezvény kivételes lehetőséget kínált az Európai Unió és harmadik országok közötti kereskedelmi kapcsolatok, valamint a szabadkereskedelmi megállapodások megvitatására.


A találkozón a delegációk a hatályban lévő szabadkereskedelmi megállapodások végrehajtásának hatékonyságát elemző panelbeszélgetésen vettek részt, majd orientációs vitát folytattak az uniós kereskedelempolitika jövőbeni irányairól.

 

Az esemény kiemelkedő alkalmat teremtett a szakpolitikai irányvonalak formálására, valamint a közös uniós érdekek előmozdítására a globális kereskedelmi térben.

 

Az Európai Unió kereskedelempolitikai kezdeményezései nemcsak a tagállamok közötti együttműködést erősítik, hanem konkrét támogatást nyújtanak az exportáló vállalatok számára is. Az olyan eszközök, mint az Access2Markets (A2M) platform, a Single Entry Point (SEP) vagy a Trade Barriers list, közvetlenül segíthetik a magyar cégek piacra lépését harmadik országokban.

 

Ezek az innovatív megoldások lehetővé teszik az exportfolyamatok egyszerűsítését, a kereskedelmi akadályok gyorsabb azonosítását és kezelését, valamint a releváns piacok pontosabb felmérését. A következő részben ezen eszközök részletes bemutatására kerül sor, amelyek hatékony segítséget nyújthatnak a magyar vállalatok nemzetközi sikeréhez.

 

1. Access2Markets (A2M) platform


Az Access2Markets platform az Európai Bizottság által működtetett multifunkciós weboldal, ahol az exportőrök feltérképezhetik az egyes áruk és szolgáltatások kereskedelemére vonatkozó részletes információkat. Az adott termék nevének vagy HS kódjának feltüntetése mellett a vállalatnak meg kell jelölnie, hogy honnan és hová szeretne exportálni, majd ezen adatok megadásával a honlap automatikusan generálja az exporthoz szükséges legfontosabb információkat: az adott országgal milyen kereskedelmi szerződéses keretek állnak rendelkezésre, az adott termék mekkora vám mellett exportálható, a célországban milyen a szabályozási környezet, továbbá a célországban van-e már regisztrált piacrajutási akadály. A portálnak több almenüje van, így ezen információk nem csupán termékek esetében elérhetőek, hanem szolgáltatások, beruházások és közbeszerzések tekintetében is.

 

2. Single Entry Point (SEP)


Az Egyablakos ügyintézési ponton keresztül a vállalatok anonim módon jelezni tudják a Bizottság részére, hogy milyen jogszerűtlen akadályokba ütköztek az egyes harmadik országok piacain. Ez azért fontos eszköz, mert egy piacrajutási akadálynak az elhárítása elég sok időt vesz igénybe, viszont, ha arról a Bizottság minél hamarabb szerez tudomást, annál hamarabb tudja kezelni a problémát. Ha a vállalat első körben a tagállami minisztériumnak vagy a harmadik országban lévő nagykövetségnek jelzi az általa tapasztalt piacrajutási problémát és a probléma csak ezt követően a tagállamon keresztül kerül becsatornázásra a Bizottság felé, azzal időt lehet veszíti.

 

3. Trade Barriers list


Az Access2Markets felületén megtalálható az ún. Trade Barriers list, amely országokra és szektorokra vonatkozóan mutatja be a piacrajutási akadályokat és számukat, ezáltal megkönnyítve az éppen exporttevékenységet megkezdeni kívánó cégek számára a megfelelő piac kiválasztását.

Hír

2024. szeptember 25.

További hírek