Exportpiacok és a koronavírus-válság
Lecsengőben van a járvány az exportpiacaimon? Újranyit a gazdaság? Átjárhatóak a határok? Hoztak új behozatali korlátozásokat? Eljut a termékem a reptérről a vásárlóhoz? Csökken a GDP? Válságban vannak a kulcságazatok? Hogyan támogatja a helyi kormányzat a helyi gazdaságot? Nyitott a járvány új lehetőségeket az exportpiacomon?
A külgazdasági attasék és a HEPA regionális partnerirodák 121 ország COVID-helyzetéről készítettek információs anyagokat. Az országlapok 7 témakörben mutatják be a nemzetközi piacok helyzetét, külön kitérve az exportlehetőségekre és a nyitott nemzetközi tenderekre. A teljes országlapok a „További információk” pontra kattintva érhetők el.
További felvilágosításért a konkrét üzleti lehetőségekről, valamint a külpiacra lépés tervezéséről forduljon a HEPA munkatársaihoz!
Albánia
Az olasz versenytársakkal szemben az élelmiszeripariban és a mezőgazdaságban kiváló minőségű magyar termékekkel lenne esélyük a magyar vállalatoknak. Két olyan szektorról van szó, melyben elsősorban a minőség, külső megjelenés, és az ár dominál. Gabonára (kukorica, búza) szintén van érdeklődés.
További információk
Algéria
A kőolaj árak 2020 eleji összeomlása, valamint a COVID-19 gazdasági hatása rendkívül nehéz helyzetbe sodorta az országot, így magyar exportőröknek csak korlátozottan ajánlható, mint piaci lehetőség.
További információk
Angola
Az EU előrejelzése alapján az angolai GDP várhatóan 5%-al fog csökkenni 2020-ban, a COVID-19 járvány. valamint az olajár függvényében.
További információk
Argentína
Az ország importja a 2018-ban 2,2 százalékkal, 2019-ben pedig további 25 százalékkal csökkent az előző évhez képest. 2019-ben 10 százalék körül csökkent a magánfogyasztás. Jóllehet még korai megjósolni, hogy az európai behozatal mennyiben fog csökkenni 2020-ban, becslések szerint ez akár a 20%-ot is meghaladhatja (1,8 milliárd USD vagy ennél több).
További információk
Ausztrália
A légi árufuvarozás továbbra is akadozik, a költségek jelentősen megemelkedtek. A szektor megsegítésére és az ausztrál prémium termékek exportjának biztosítására a kormányzat egy Nemzetközi Áruszállítási Mechanizmust (IFAM) alakított ki, hogy Ausztrália legfőbb célpiacaira (CN, JP, HK, SG, UAE és USA) állami szubvencióval légi teherszállító járatokat biztosítson 2020 év végéig.
További információk
Ausztria
A járvány miatt kialakult helyzet következtében megerősödött az a nézet, hogy az európai termelés Ázsiába történő kihelyezése a mostanihoz hasonló helyzetekben a szállítási láncot veszélyeztetheti, ezért több területen is próbálják erősíteni a hazai termelést, valamint kampányolnak a hazai termékek vásárlása mellett. Iparágtól függetlenül azoknak a cégeknek akik képesek ázsiai importáru kiváltására, a jelen helyzet optimális lehet cégük, termékük bemutatására.
További információk
Azerbajdzsán
Az Azerbajdzsánba történő áruszállítás a COVID-19 időszak alatt is zavartalan maradt, csak a beléptetés ideje nőtt meg (nem jelentősen) az egészségügyi intézkedések miatt. A koronavírus elleni küzdelem érdekében hozott intézkedések fényében a vasúti árufuvarozás szerepe jelentősen megnőtt. A konténerszállítások zavartalanul folynak.
További információk
Bahrein
A bahreini vámhatóság április 4-ével elrendelte a járvány további terjedésének megelőzése érdekében, hogy a kivetett vámokat és adókat csak az ún „Fawateer” elektronikus úton lehet megfizetni, amely minden kereskedelmi banknál elérhető és azonnali, közvetlen összeköttetésben van a bahreini vámhatóság elektronikus rendszerével.
További információk
Belarusz
A nemzetközi pénzügyi szervezetek meglehetően eltérő előrejelzéseket publikáltak a belorusz gazdaságra vonatkozóan. (…) A legreálisabb forgatókönyvnek azt tartják, hogy a világgazdaság is csak 2021-ben áll helyre, 2020-2021-ben a belorusz gazdaságra a recesszió lesz jellemző, növekedésnek csak 2022-ben indulhat.
További információk
Belgium
Belgiumban nem áll fenn a szállítmányozásra vonatkozó korlátozás. Az antwerpeni kikötő működése folyamatos volt. Működik az áruszállítás a Liège-i repülőtéren, amelyet az Egészségügyi Világszervezet egyik elosztási csomópontnak jelölt ki a koronavírus elleni küzdelem szempontjából kritikus jelentőséggel bíró orvosi eszközök beszerzése érdekében. Zaventem Nemzetközi Repülőtéren szintén működik az áruszállítás.
További információk
Bolívia
A koronavírus (COVID-19) okozta gazdasági hatások enyhítésére Bolívia is átfogó intézkedéseket vezetett be a tarifák eltörlésére vonatkozóan, az egészségügyi termékek és felszerelések kereskedelmének megkönnyítése érdekében (különös tekintettel a lélegeztetőgépekre). Az egészségügyi termékek és a gyógyszer alapanyagok, valamint készítmények tekintetében az ország teljes mértékben importra szorul.
További információk
Bosznia-Hercegovina
A járvány kirobbanása következtében ugyan felfüggesztettek egyes energetikai és infrastrukturális beruházásokat, azonban közép- és hosszútávon komoly lehetőségek vannak ezekben az ágazatokban (pl. vízerőművek építése, autópályák tervezése és kivitelezése).
További információk
Brazília
Brazíliát jellemző óriási hiányosságok a járvány idején hatványozottan előtérbe kerültek. 35 millió brazil otthonában nincs ivóvíz, 100 millióan pedig szennyvízhálózati csatlakozással nem rendelkező lakásban élnek. A problémák kezelése kormányprioritás. Brazil partner részvételével számos magyar vízipari technológiát értékesítő cég jó eséllyel indulhat tendereken, ugyanakkor a brazil reál dollárhoz viszonyított erőteljes gyengülése rontja az import technológiák és berendezések versenyképességét.
További információk
Bulgária
A vízipar terén az elkövetkezendő időszakban várhatóan folytatódni fognak a már megkezdett infrastruktúra-fejlesztések, és több új projekt megkezdésére is sor kerülhet. A veszélyhelyzet ellenére EU-s operatív programok pénzügyi forrásaiból történő finanszírozással április hónapban 420 M BGN (kb. 210 M EUR) értékben írtak ki vízipar terén közbeszerzési tendereket.
További információk
Burkina Faso
Erős politikai és gazdasági instabilitás. A covid-19-nél súlyosabb probléma az évek óta fokozódó terrorizmus és humanitárius válság.
További információk
Chile
Az ingatlan beruházások (szállodafejlesztések irodaházak) teljesen leálltak, így a Graphisoft tervezőprogramjaira továbbra is csökkenő a kereslet. Az agrárgazdasági export és a belföldi fogyasztás esése miatt, az agrártechnológia újdonságok iránti érdeklődés (fejlesztés) megtorpant.
További információk
Costa Rica
Valamennyi kikötő és reptér üzemel az áruforgalom lebonyolítására. San José és Liberia nemzetközi repülőtere a személyforgalom számára várhatóan augusztus 1-én nyit meg.
További információk
Csehország
Élelmiszeripar- krízis alatt is importra szorul, megnövekedett kereslet. További exportlehetőségek az innovatív termékek és szolgáltatások területén lehetséges. Robotizáció, automatizáció az iparban valamint mezőgazdasági öntözőrendszerek/megoldások (az utóbbi 500 év legnagyobb szárazsága sújtja az országot).
További információk
Dánia
A költségeik csökkentése érdekében a Koppenhága Repülőtér vezetősége úgy döntött, hogy április 13-tól határozatlan ideig este 10 óra és reggel 6 óra között nem fogad kereskedelmi járatokat. Az új intézkedésre azután került sor, hogy a koronavírus miatt a repülőtér forgalma több mint 98%-kal csökkent. A repülőtér vezetősége azonban hangsúlyozta, hogy a korlátozás nem vonatkozik a teherszállító repülőgépekre, ugyanis a repülőtér fontos szerepet játszik a dán vállalatok üzleti tevékenységeinek támogatásában. Ezen felül a repülőtér továbbra is készen áll a speciális-, mentő-, és állami járatok fogadására és kezelésére.
További információk
Dél-Afrika
A dél-afrikai jegybank (SARB) 2020-ban a GDP 7,3%-os csökkenését prognosztizálja. A koronavírus-járvány miatti válság rendkívül súlyosan érinti a dél-afrikai gazdaságot. Becslések szerint 3-7 millió munkavállaló veszítheti el az állását a következő hetekben és hónapokban, melynek eredményeként a munkanélküliség az 50%-ot is elérheti.
További információk
Dél-Korea
Jelenlegi, állami kutatóintézeti számítások szerint a legoptimistább várakozás az, amennyiben a nyár folyamán legyőzhető a vírus, és hat hónap alatt újraindul a gazdaság, akkor Korea 0,2%-os növekedéssel számolhat. A legpesszimistább, elhúzódó világjárványra készülő forgatókönyv szerint a koreai gazdaság 1,6%-kal csökken. Az IMF becslése szerint 1,2%-os esés várható. Jelenleg Korea a pesszimista forgatókönyvre készül.
További információk
Dzsibuti
Gazdasági korlátozások: a nagyobb üzemek, beleértve az ipari parkokat is, leálltak, jóllehet az alkalmazottak elbocsátása tilos.
További információk
Ecuador
Ecuadori világelső rózsaexportban, évi 880 millió dolláros bevételt jelent ez az országnak, 100 000 munkavállaló dolgozik az iparágban. A szektor értékesítésének visszaesése már decemberben megkezdődött a kínai felvevőpiac csökkenése miatt, áprilisra a szektor termelése 80%-kal esett vissza az előző évhez képest.
További információk
Egyenlítői-Guinea
Az egyetlen jelentős gazdasági ágazat az olajtermelés. A drasztikusan csökkenő olajárak Egyenlítői-Guineát a nagy olajtermelőknél érzékenyebben érintették. A jelenlegi napi 200 ezer hordós kitermelést az év végéig kb. 250 ezer hordóra növelik. A szakképzett külföldi személyzet távozása ráirányította a figyelmet a helyi munkaerő képzésére.
További információk
Egyesült Államok
Az Egyesült Államok a világ legnagyobb gazdasága, ugyanakkor az országot különösen érzékenyen érinti a koronavírus járvány és az ezzel együtt járó gazdasági válság. Az amerikai kereskedelmi minisztérium (U.S. Department of Commerce) 2020. július 30-i bejelentése alapján, az Egyesült Államok bruttó hazai terméke (GDP) 9,5 %-kal csökkent a 2020. áprilisjúnius közötti időszakban, a GDP szezonális kiigazítással számolva pedig korábban soha nem tapasztalt 32,9 %-os évesített ütemben csökkent. Az OECD előrejelzése alapján a 2020-as évben az ország GDP-je 7% és 9% között csökken majd.
További információk
Egyesült Arab Emírségek
Áruszállító közúti, hajó és repülőjáratok továbbra is közlekedhetnek a megfelelő egészégügyi előírások betartása mellett. Az áruforgalom a személyszállító gépeken történő áruszállítás kiesése és a munkaerő számának korlátozása miatt akadozik. A kikötők, repülőterek a személyforgalom korlátozása ellenére továbbra is üzemelnek a teherszállító járatok részére.
További információk
Egyesült Királyág
A szállítmányozás folytonossága biztosított. A szállítmányozásban dolgozóknak a Public Health Passenger Locator formanyomtatványt kell kitölteniük és nem kell karanténba vonulniuk. A brit kormány július 10-től több mint 50 országgal nyit szabad légi folyosókat, így az ezekből az országokból beutazók számára ettől a dátumtól egyébként is megszűnik a karantén.
További információk
Egyiptom
Közúti, vasúti, légi és tengeri szállítmányozás folyamatos, az áruk koronavírus fertőzöttségének vizsgálata mellett. A szállítmányozásban könnyítést vezetett be az egyiptomi ipari és kereskedelmi miniszter: felfüggesztette azt a rendelkezést, amely a kereskedelmi árukat kísérő dokumentumok felülhitelesítését írja elő a kamarák és az egyiptomi nagykövetségek által. Ez a felfüggesztés a koronavírus okozta krízis alatt lesz érvényben, amíg a miniszter újra vissza nem állítja a korábbi szabályozást.
További információk
Elefántcsontpart
Abidjan vesztegzára fenntartva, de Abidjanban máj.15. óta a kijárási korlátozás feloldva, kötelező maszkviselés és társas távolságtartás, éttermek szabadtéri része újra nyitva, de bárok, mozik, nightclubok továbbra is zárva. Nemzetközi lakossági légi járatok továbbra is felfüggesztve.
További információk
Észak-Macedónia
A magyar cégek számára a régió illetve az észak-macedón piac jó lehetőségeket kíván tudás és technológia exportra, elsősorban vízgazdálkodás és környezetvédelmi ágazatokban. Az agrár technológiák, a vetőmag is versenyképes lehet a nyugat balkáni országban.
További információk
Észtország
Az e-kereskedelem és általában az e-alkalmazások iránt megnőtt az igény. Ugyanakkor félő, hogy a korábban elkezdett magyar-észt közös fejlesztési projektekről elterelődik a figyelem, mert minden fejlesztés a Covid-19-re fog koncentrálni. A magyar-észt orvosi mesterséges intelligencia együttműködés folytatódik, bár lelassult a zárlat alatt.
További információk
Etiópia
Az addisz-abebai Bole Repülőtér a járvánnyal kapcsolatos légi szállításoknak köszönhetően egészségügyi elosztóközponttá vált, a szárazkikötők zavartalanul üzemelnek.
További információk
Finnország
Az élelmiszeripar viszonylag kis részben függ a külföldi alapanyagoktól és köztes termékektől, ugyanakkor a vendégmunkások elmaradása miatt felmerülhetnek nehézségek a hazai termények betakarítása körül. Rendkívül nehéz a finn élelmiszerpiarca betörni, de válság, valamint a spanyol és olasz élelmiszerellátás akadozása hordozhat némi lehetőséget a magyar cégek számára.
További információk
Franciaország
A francia beszerzők nemzeti tanácsának tanulmánya szerint a kijárási tilalom enyhítése után jóval több francia vállalat szándékozik francia vagy európai beszállítókkal dolgozni, mint azt megelőzően – elsősorban az ellátás biztosítása, a széndioxid kibocsátás csökkentése és a vevők gyorsabb kiszolgálása érdekében. A megkérdezettek 25%-a beszerzéseinek nagy részét Franciaországban, vagy Európában szeretné megvalósítani, ez az arány március előtt 16% volt.
További információk
Fülöp-szigetek
Közúti, vasúti, légi és tengeri szállítmányozás – működik, de korlátozott kapacitással, a légiszállítás árában kb. 10%-kos árnövekedés következett be, a vámügyintézés megközelítőleg háromszor annyi időt vesz igénybe, mint korábban. A Cargo szállítmányozás lassabban, de korlátozás nélkül üzemel.
További információk
Gambia
A kormány országos élelmiszerosztást végez, hiszen a szegénység, éhezés fokozódik.
További információk
Georgia
Az önellátási kényszer és a külföldi felvevőpiacok bizonytalanságai miatt egyre nagyobb hangsúlyt kap a mezőgazdaság, amelynek jelentős kihasználatlan kapacitásai vannak mind földterületben, mind munkaerőben. Exportlehetőségek:
További információk
Ghána
A magyar vetőmagok, a termelési technológiák, az agrárfeldolgozás fejlesztése változatlanul lehetőségek a magyaroknak. Az élelmiszer ellátási láncban kismértékű zavarok keletkeztek, az élelmiszerárak március óta a vesztegzár alatti régiókban 10-20%-kal nőttek.
További információk
Görögország
A krízis alatt megnövekedett az igény a kerékpárokra. Március-április hónapban a kerékpárok eladása, javítása-szervíze 300%-al nőtt. A Környezetvédelmi Minisztérium látva a megnövekedett igényt gyors eljárással módosította a kerékpárutak, járdák létrehozására vonatkozó törvényt.
További információk
Guatemala
Légi és tengeri fuvarszállítmányok beléphetnek az országba, a belföldi áruszállítás csak a létfontosságú (élelmiszer, gyógyszer, üzemanyag) termékek esetében folyamatos. A megyék közötti közúti forgalom letiltva. Tömegközlekedés szünetel.
További információk
Guinea
Gazdasági és politikai instabilitás jellemző; éhezés fokozódik.
További információk
Hollandia
Hollandia két nagy árulogisztikai csomópontja, az amszterdami Schiphol repülőtér és a rotterdami tengeri kikötő korlátozások nélkül látja el továbbra is feladatát.
További információk
Honduras
A légi, tengeri és szárazföldi vámhivatalok továbbra is rendesen működnek az import és export bonyolítására. A Costa Rica által bevezetett, külföldi fuvarozók belépési tilalmára válaszul a hondurasi hatóságok a Costa Rica-i fuvarozóknak 72 órában maximálták az ország területén való tartózkodást.
További információk
Hongkong
A fuvarozó cégek jellemzően csökkentett kapacitással üzemeltek, mesterségesen magasan tartva a szolgáltatások árát. A Hongkongból kiinduló utasszállító légijáratok számának március óta tartó, 90%-ot meghaladó csökkenése természetszerűleg jelentős mértékben csökkentette az elérhető „belly cargo” kapacitást, amely a légi szállítás árának nagymértékű emelkedéséhez vezetett, az árak júniusra stabilizálódtak, átlagosan a tavaly akkori ár 1,4-szeresén.
További információk
Horvátország
Horvátország esetében (is) a leginkább a turizmust és a vendéglátást érintette a legsúlyosabban a járvány. Ez különösen nagy veszélyt jelent a gazdaság számára, tekintettel arra, hogy az ország GDP-jének mintegy 20%-át a turizmus adja.
További információk
India
A munkaerőhiány miatt, amely a beföldi árufuvarozásban is fellépett, az elmúlt hetekben a kikötőkben felhalmozódtak az import konténerek, miközben hasonló okok miatt az export konténerek felrakodására sincsen lehetőség. Több kikötő és fuvarozó cég vis maiort hirdetett a körülmények miatt. (...) a helyzet augusztus elejére nagyban konszolidálódott, azonban a járvány előtti működs várható visszaállásának idópontjára még becslések sincsenek.
További információk
Indonézia
Jakarta legnagyobb repterén is csak a korábbi forgalom 8%-a van most, ezek is belföldi járatok és többségük cargo gép. A kikötők is országszerte megnyíltak, de a forgalom nagyon kicsi, legtöbb helyen a működési időt csökkentik, vagy csak egyes terminálok vannak üzemben.
További információk
Irán
Gabonaexport – az orosz, a brazil és az ukrán gabonaexport a koronavírus miatt meggyengült, az iráni cégek alternatív beszállítókat keresnek. Az iráni igény elsősorban nem minőség, hanem ár-érzékeny.
További információk
Írország
Az exportpiaci lehetőségek általánosan négy fő pillére épülnek az (1) élettudományokkal kapcsolatos iparra és egészségügyre, az (2) építkezésre és infrastruktúrára, a (3) mezőgazdaságra és (4) megújuló energiára. Ezen területeken a korlátozások felöldásának köszönhetően folyamatosan újraindul a tevékenység.
További információk
Izland
Izland a koronavírus válságtól függetlenül is számos területen importra szorul. Új üzleti kapcsolatok létesítésére minden területen látunk lehetőséget a járvány lecsengését követően. Várjuk azon exportra képes magyar cégek jelentkezését, akik nem riadnak vissza a nyitott, de nehezebben megközelíthető izlandi üzleti szférától.
További információk
Izrael
Izraelbe jelenleg csak izraeli állampolgárok, izraeli rezidensek és családtagjaik léphetnek be. Izrael szárazföldi határait is lezárta, Egyiptom és Jordánia felé/felől nem léphető át a határ. A hazatérő izraeliekre egységesen 14 napos karantén kötelezettség vonatkozik. Külföldiek beutazása nem engedélyezett, kizárólag rendkívül szűk körben kivételes méltánylást érdemlő esetben az izraeli bevándorlási hivatal speciális engedélyével, amennyiben a megélhetés központja Izrael.
További információk
Japán
A repülőterek üzemelnek, azonban mind a nemzetközi, mind a belföldi kereskedelmi járatok többsége felfüggesztésre került, mely az esetlegesen kereskedelmi járatokkal történő szállítmányozásra is ennek megfelelően hatással van. A teherszállítmányozás továbbra is üzemel. A kereskedelmi repülőjáratok légitársaságonként eltérően, de június-júliusban fokozatosan kezdik meg a járataik újraindítását.
További információk
Jemen
Hazánk és Jemen közötti hosszú időre visszanyúló kapcsolatokra támaszkodva, az ország újjáépítésében való lehetséges részvételünk főbb szektorainak a vészhelyzeti és a majdani végleges infrastruktúrára (költséghatékony lakásépítés), gépipar, energia- és vízellátás, víztisztítás, gyógyszeripar és egészségügyi létesítmények területe, valamint a kormányzatiés banki IT szektor és az okmánykiállítás tekinthető.
További információk
Jordánia
Jordániában eddig is nagyon nehezen tudtak magyar cégek piacra lépni. Ennek elsődleges oka, hogy a nagy donor államok nyerik a nemzetközi tendereket, illetve beszállításokat. Nehezíti az üzleti helyzetet az is, hogy csak egyszeri export engedélyeket állítanak ki, így a rendszeres szállítás csak nagy befektetett erővel és pénzeszközökkel lehetséges.
További információk
Kambodzsa
A kambodzsai gazdaságnak leginkább segélyből, vagy rendkívül kedvező hitelből megvalósuló munkahelyteremtő fejlesztési beruházásokra, illetve FDI projektekre van szüksége.
További információk
Kanada
A kiviteli és behozatali engedélyekről szóló törvény értelmében létrehoztak egy Import Control List-et, amely előírja, hogy mely tételeknek kell import engedélyekkel rendelkeznie, különös tekintettel a vegyszer alapanyagokra.
Bizonyos egészségügyi eszközök/védőfelszerelések vámmentesek lehetnek, ha a megfelelő tarifakód alatt importálják őket. A Canada Border Services Agency ezen termékekre a vámfizetés elhalasztását is biztosítja.
További információk
Katar
A vírushelyzetre tekintettel 905 termékkategória esetében megszüntettek minden vámeljáráshoz kapcsolódó díjat. A főbb termékek: hús, hal, pékáru, hüvelyes növények, sajt, olaj, gyümölcslé, illetve orvostechnikai termékek, maszk, fertőtlenítőszer, szappan, törlőkendő, személyes higiéniai termékek.
További információk
Kazahsztán
Magyar projektek megvalósításán dolgozunk a zöldgazdálkodás, hulladékgazdálkodás, útépítés, logisztika területén. A kazah-kínai határátkelőt magába foglaló speciális gazdasági övezet az „International Centre of Boundary Cooperation Khorgas” területén megvalósítandó magyar termékeket bemutató és promótáló kezdeményezés jelenthet egy nagy lépést a magyar produktumok kazah piacra való kerülésében.
További információk
Kenya
Közúti, vasúti, légi és tengeri szállítmányozás folyamatos. A kikötők, repterek az áruforgalom tekintetében folyamatosan működnek, de a forgalom minimum 50%-kal visszaesett az általános keresletcsökkenés és az alacsony járatszám miatt. Utasforgalom a reptereken csak külön engedéllyel, az utasok repatriálása céljából valósul meg.
További információk
Kína
A COVID-19 járvány kitörése fókuszpontba helyezte az állatról emberre terjedő vírusok kialakulásának vizsgálatát, illetve a vadállatok és a háztáji állatok piacokon történő keveredésének jelentős kockázatát. A kialakult helyzet egyedülálló lehetőséget kínált a hatóságoknak a hagyományos friss élelmiszer-piacok, valamint a hús- és halpiacok esetében a piacra jutási szabályok szigorítására, szigorúbb higiéniai követelmények bevezetésére, a digitalizált felügyelet lehetővé tételére és új értékesítési csatornák feltárására, többek között az e-kereskedelem révén.
További információk
Kirgizisztán
A kirgiz Kormány a gazdaság újra indítására helyezi a hangsúlyt, a Kormány áprilisban 3 szakaszban határozta meg feladatait: rövidtávon, a járvány miatti azonnali válságkezelő intézkedések meghozatala, ennek sorában az állami intézmények és vállalatok költségeinek csökkentése, a rendelkezésre álló pénzügyi eszközök átcsoportosítása, valamint külföldi és belföldi források feltárása. A második szakaszban az idei évi költségvetés módosítása, válságkezelő csomag kidolgozása az év végéig, amivel a gazdaság talpra állítását tervezik elérni. Ezt követi a hosszabb távú, 2-3 évre előre tekintő tervezés.
További információk
Kolumbia
Noha formálisan nem vezettek be korlátozásokat a behozatalra, mégis a gyakorlatban egyes válságos helyzetben lévő importőr cégeknél nem ritka a gyakorlat, hogy a kikötőkbe, repterekre megérkezett árut az ottani raktárakban hagyják és nem végzik el a vámeljárást, kivárják a válság végét.
További információk
Koszovó
Koszovó szinte minden termékből importra szorul, ami viszont a járvány miatt volumenében csökkent az elmúlt évek azonos időszakához képest. A járvány alatt is folyamatos volt az áruforgalom, de a kereslet is csökkenő tendenciát mutat.
További információk
Kuba
Nincs egyértelmű írásban foglalt hivatalos szabályozás, illetve bármilyen restrikciós intézkedés az áruforgalommal kapcsolatban. Kereskedelmi célú szállítmányokat az állami szereplők fogadnak, illetve az exportra szánt termékek kiszállíthatók.
További információk
Kuvait
A globális leállás és a megnövekedett arányú légiszállítás miatt a logisztikai költségek közel 500 %-kal emelkedtek meg a járvány miatt, ezt egyelőre a kuvaiti állam kompenzálja. A raktározási kapacitásokat is térítésmentesen biztosítják a behozott készletek tárolására. Ennek ellenére a fogyasztói árak folyamatosan emelkednek.
További információk
Laosz
A koronavírus járvány utáni időszakban KSH-projektjeink várhatóan az erdőgazdálkodás, az egészségügy, a statisztika, az adatkezelés és -nyilvántartás területével bővülnek. Elsősorban az egészségügyben és az IT szektorban nyílnak új lehetőségek, mivel a járvány laoszi tapasztalatainak levonása az utóbbiak gyorsabb ütemű fejlesztését vonhatja maga után.
További információk
Lengyelország
A válság, de még inkább a válság utáni idők sok új lehetőséget is nyithatnak meg a lengyel piacon. A jelenlegi piaci viszonyokat és trendeket figyelembe véve a mezőgazdasági-élelmiszeripari árucikkek, a vegyipari alapanyagok és a gyógyszerek továbbra is keresettek lesznek Lengyelországban. A szolgáltatások piaca (informatika, üzleti szolgáltatások) bővül, és minden bizonnyal növekszik az alacsonyabb árfekvésű, a választékot növelő fogyasztási cikkek iránti kereslet.
További információk
Lettország
Óriási lökést adna a lett szállítmányozásnak és nemzetközi utasforgalomnak a Rail Baltica projekt megvalósítása (https://www.railbaltica.org/), amely rácsatlakoztatná az egész balti térséget az európai vasúti hálózatra. A beruházás a Covid-19 járvány következményeinek kezelésére, gazdaságélénkítő, munkahelyteremtő hatással is járna.
További információk
Libanon
A magyar vállalkozások számára további üzleti lehetőséget jelent a szennyvíz- és hulladékkezelés, a különböző zöld technológiák és a megújuló energiaipar exportja (A kormány gazdasági mentőprogramjának markáns elemét képezi a környezetvédelem és fenntartható fejlődési stratégia jövőbeli kidolgozása és végrehajtása, amelyet a nemzetközi közösség is szorgalmaz).
További információk
Libéria
Gazdasági instabilitás, gazdaságvédelmi program indulása várható.
További információk
Litvánia
A kikötők korlátozás nélkül működnek, a reptereken a március 16. óta jelentős korlátozások léptek életbe, emiatt 80-90 %-os csökkenés történt a személyszállításban, ugyanakkor növekedés volt a teherszállításban.
További információk
Luxemburg
A szárazföldi árulogisztikai központok is folyamatosan működtek, ugyanakkor a biztonsági intézkedések miatt a munkát jelentősen át kellett szervezni a legtöbb vállalkozásnál (rendkívüli munkarend kidolgozása, rövidített munkaidő, illetve távmunka az ügyviteli dolgozók számára), illetve megváltozott a megbízások jellege és a nemzetközi szállítási lánc is.
További információk
Malajzia
A Világbank júniusi jelentése ugyanakkor azt is kiemeli, hogy a vészhelyzeti intézkedések fokozatos megszüntetésének és a malajziai gazdaság erős és több lábon álló gazdasági szerkezetének köszönhetően gyorsan újra növekedési pályára állhat az ország, ami 2021-ben már akár 6,9%-os gazdasági növekedést is eredményezhet. Az IMF ehhez képest egy kicsivel nagyobb, 3,8%-os gazdasági visszaeséssel számol Malajzia esetében 2020-ra.
További információk
Marokkó
Marokkó a mezőgazdaságban tapasztalt önellátási képesség bebizonyosodása a gyakorlatban más ágazatok, de különösen az egészségipar területén is preferálni fogja a minél inkább 100%-ban a hazai ellátási láncoktól függő termékek alkalmazását. A mezőgazdaság kiemelt támogatása – az élelmiszerellátási biztonság fenntartása miatt – továbbra is jelentős lesz.
További információk
Mauritánia
A közúti, szállítmányozás zavartalan, a vasúti, légi és tengeri szállításban vannak fennakadások, az engedélyek kiadása a szállítmányok jellegétől függ. A logisztikai központok üzemelnek. A tengeri és légi szállítás leállítása ellátási zavart okozott a rizs és a tejpor ellátásban.
További információk
Mexikó
Valamennyi reptér és tengeri kikötő üzemel. Az 5 nemzetközi reptéren (köztük a fővárosban) a hadsereg vette át az egészségügyi ellenőrzést.
További információk
Mianmar
A mianmari gazdaságban jelentős problémákat okoz a COVID-19 járvány, elsősorban a turizmus és a közlekedés, szállítmányozás területén. A COVID-19 járvánnyal szemben viszonylag ellenállónak bizonyult a mezőgazdaság és az IT szektor is. Nem csak az országban tapasztalt leállás, hanem a többszázezer, munka nélkül maradt külföldön dolgozó mianmari állampolgár miatt is.
További információk
Mongólia
Mongóliában az agrár- és az élelmiszeripar is fejlesztésre szorul. A mongol agrártárca részéről már 2018-ban felmerült az igény a túlszaporodott állatállomány legeltetéséhez szükséges vízellátás biztosítására. A korábbi magas szintű találkozókon már felmerült – magyar közreműködéssel és finanszírozás mellett – a vízkutatás, a kútfúrás és az öntözőrendszerek telepítésének lehetősége. Élelmiszeripar területén élelmiszerlogisztikai központ, és hűtőház raktárak létrehozására van szüksége Mongóliának.
További információk
Montenegró
A jelenlegi koronavírus-járvány is rávilágított arra, hogy Montenegró búzalisztből és étolajból nagyarányú importra szorul, a kereslet megnövekedett az említett áruféleségek iránt. A piac jellemzően árérzékeny, azonban a magyar cégeknek fennáll a lehetőségük, hogy beszállítóként tovább erősítsék jelenlétüket. A helyi élelmiszeripari szereplők az online megoldásokkal szemben a személyes kapcsolatfelvételt részesítik előnyben.
További információk
Németország
Dél-Nyugat Németország iparában még korai a beszállítói lánc egyes elemeinek kieséséről és pótlásáról beszélni, ugyanis óriási erőfeszítéseket hoznak a tartományok annak érdekében, hogy valamennyi eddigi forrás rendelkezésre álljon és a vállalati szféra túléljen. (...) Egy tendencia azonban már most is látható, a német vállalatok Európába fognak visszaszivárogni a távolabbi gyártási központjaikból. Magyarország ebben a folyamatban nagyvonalakban a változás egyik nyertese is lehet.
További információk
Nicaragua
A nicaraguai nemzetközi repülőtér továbbra is nyitva van, de a személyforgalom tekintetében júniusig nem indítják újra nemzetközi járataikat a légitársaságok. Az áruforgalom nincs korlátozva.
További információk
Nigéria
Általánosan elmondható, hogy Kínával szemben meginogott a bizalom, a kormány is felülvizsgálja az államközi hitelszerződéseket, a magánszférában pedig a minőség iránti igény felé tolódik a hangsúly.
További információk
Norvégia
Norvégia a koronavírus válságtól függetlenül is szinte minden területen importra szorul. Új üzleti kapcsolatok létesítésére minden területen látunk lehetőséget a járvány lecsengését követően. Várjuk azon exportra képes magyar cégek jelentkezését, akik nem riadnak vissza a nyitott, de nehezebben megközelíthető norvég üzleti szférától.
További információk
Olaszország
Az olasz háztartások nagyobb mennyiségű élelmiszert halmoztak fel a helyzetből adódóan, ezért hiány alakult ki, illetve, a kelet-európai mezőgazdasági idénymunkások a korábban megszokott módon nem tudtak ingázni, így számos mezőgazdasági termény nem került betakarításra időben. A korábban Kínából importált termékekből is hiány van az olasz piacon, itt kiemelendő a magyar mézimport lehetősége.
További információk
Omán
A teljes határzár ellenére a szállítmányozás egyelőre zavartalan. A maszkati reptér zárlatát szeptember 1-ig meghosszabbították, menetrendszerű utasforgalmat nem bonyolít, a charter járatok és a teherforgalom akadálytalan.
További információk
Oroszország
A magyar gyártók jelenleg elsősorban tartósított élelmiszereket, konzervet, borokat tudnak exportálni Oroszországba. A világjárványra való tekintettel várhatóan új beszállítók is előtérbe kerülhetnek az egyes oroszországi kiskereskedelmi láncoknál. Minden esetben szükséges viszont a termékek regisztrációja és engedélyek beszerzése az Eurázsiai Vámunió területére beszállítandó termékekre.
További információk
Örményország
Textilipari alapanyagok szállítása (krízis alatt és után is importra szorulnak). Kieső orosz beszállítók helyére léphetnek magyar cégek (pl. élelmiszeripar).
További információk
Pakisztán
A COVID-19 járvány kialakulásának kezdetétől szinte minden ország elsőként a home office-ból való munkavégzést vezette be, így a termelő tevékenységek kivételével felértékelődött az IT megoldások, elérhetőségek szerepe. Pakisztánban nagyon erős az IKT szektor, de ennek ellenére nyitott a fintech, dokumentum digitalizáció, az üzleti folyamatok kiszervezése, tanácsadás és szoftverfejlesztés témakörökben.
További információk
Palesztina
A Palesztin Hatóság gazdasága a koronavírus-krízissel egy amúgy is válságos időszakot követően néz szembe, amelyet súlyosbít, hogy a palesztin vezetés május 18-án bejelentette, hogy felmondja eddigi megállapodásait Izraellel és az USA-val. A korábbi izraeli-palesztin egyezmények a gazdasági, pénzügyi és monetáris területeket is szabályoztak beleértve az export-import tevékenységet is, így az eddig is kockázatos palesztinai export újabb rizikófaktorral bővül.
További információk
Panama
A Panama csatorna működik, áprilisig nem érezte meg a koronavírus járvány hatását, májustól azonban visszaesett a forgalma. Kulcsfontosságú termékek, főként gyógyszeripari és élelmiszeripari termékek érkeznek. Ugyancsak működnek bizonyos Cargo járatok (pl. KLM), melyek nélkülözhetetlen termékeket hoznak (gyógyszerek, egészségügyi berendezések, vegyi anyagok, élelmiszeripari termékek).
További információk
Paraguay
A magyar exportlehetőségek szempontjából a mezőgazdaság az állattenyésztés lehet az az ágazat, ahol a nagy állattartókat látjuk elérhetőnek az állattartás technológiát magas hozzáadott értékű termékekkel támogató hazai innováció paraguayi meghonosításában.
További információk
Peru
Általános éllel elmondható, hogy a Peru és Magyarország közötti kereskedelmi kapcsolatok alapjaiban történő átrendeződése zajlik, a fókusz egyre inkább a technológia transzferre tevődik át. Az említett ágazatokban világviszonylatban is kiemelkedőnek tekinthető magyar technológiák népszerűsítése az elkövetkező években stabilan és hosszútávon biztosít majd lehetőséget a magyar vállalatok érvényesülésére.
További információk
Portugália
Az országban a logisztikai, illetve szállítmányozási rendszerek működésében nem volt tapasztalható szignifikáns változás. A közúti, vasúti, légi és tengeri szállítmányozás zavartalanul működik – szigorú higiéniai szabályok betartása mellett. Ugyanígy az árulogisztikai központok működése is jellemzően zavartalan.
További információk
Románia
Az előrejelzések szerint az aszály és a járvány együttes hatására a román mezőgazdaság gyengébb évet zár, ami a mezőgazdasági és élelmiszeripari vonalon többlet keresletet, illetve beruházási igényeket támaszthat.
További információk
Ruanda
A légi áruforgalom folyamatos, de rendkívül lecsökkent a visszaesett áruforgalom és a ritka járatok miatt. A kigali reptér az áruforgalom tekintetében folyamatosan működik, de a forgalom minimum 50%-kal visszaesett az általános keresletcsökkenés és az alacsony járatszám miatt. Utasforgalom a reptereken csak külön engedéllyel, az utasok repatriálása céljából valósul meg.
További információk
Salvador
600 millió dollár összértékben alacsony kamatozású kölcsönt nyújtanak mikro-, kis- és középvállalkozások számára; 90 millió dollár hitelcsomag az informális szektor számára; valamint a társasági adó és a jövedelemadó befizetések elhalasztása.
További információk
Seychelles
A Világbank 15 millió USD hitelt nyújt Seychelles-nek az IBRD-n keresztül a világválság okozta károk enyhítésére. A központi bank 3, 5 és 7 éves szolidaritási kötvényt bocsát ki a kormány nevében 7, 10 és 12%-os éves hozammal.
További információk
Sierra Leone
Gazdasági instabilitás, gazdaságvédelmi program indulása várható.
További információk
Spanyolország
A koronavírus kitörése kapcsán Spanyolországban főként vegyipari termékek (főként gyógyszer alapanyagok) s orvostechnikai termékek (orvosi berendezések) iránt mutatkozott megnövekedett érdeklődés.
További információk
Svájc
A SwissMEM, azaz a svájci gép-, villamos- és fémipar szereplői a szűkölő piac, az exportkitettség, valamint a magas svájci frank árfolyam miatt folyamatosan keresik a nyereségnövelő megoldásokat. A válság okozta távol-keleti beszállítói nehézségek kapcsán beszállító potenciál mutatkozik ezen iparágakban.
További információk
Svédország
A koronavírus járvány során több cég a beszállítói lánc működésének akadozása miatt kényszerült leállásra, termelésének csökkentésére. Ez több ágazatban (járműipar, gépipar, elektronika) felvetette a beszállítói lánc átstrukturálásának, a termelés közelebb hozásának kérdését.
További információk
Szaúd-Arábia
A szaúdi vámhatóság az import vállalatok (több mint 1.000 cég) részére 30 napos haladékot biztosít a vámfizetési kötelezettségük teljesítésére bankgarancia ellenében ezzel javítva likviditásukat, valamint biztosítva az ország ellátását. A kulcsfontosságú import esetében a haladék a 30 napot is meghaladhatja.
További információk
Szenegál
A járványügyi válság mindenekelőtt az ország élelmezési helyzetét sújtja, melynek elhárítása az állam legfőbb feladata ebben az időszakban. Az elnök sürgősségi segélyprogramot indított 105 millió EUR értékben, melyből 146 ezer tonna élelmiszert vásároltak rászoruló családoknak.
További információk
Szerbia
A koronavírus-járvány okozta gazdasági károk enyhítéseére a Szerb Kormány ezidáig összesen 5,8 milliárd eurót fordított, amely összeg a szerb GDP 12,5%-át teszi ki. Eddig két gazdaságvédelmi intézkedéscsomag került elfogadása, az első március 31-én, összesen 608 milliárd dinár (kb. 5,1 milliárd euró) értkben, a második július 30-án, 66 milliárd dinár (564 millió euró) értékben.
További információk
Szingapúr
Önálló mezőgazdasági termelés hiányában Szingapúr 90% feletti importra szorul, a járványügyi helyzet miatt ezért még fokozottabban ügyelnek az élelmiszer tartalékok és a beszerzési források fenttartására, ez pedig továbbra is lehetőséget teremt hazai élelmiszeripari vállalatok számára.
További információk
Szlovákia
A koronavírus-járvány miatt jelentős számú külföldi és Szlovákiába települ beszállító állította le vagy korlátozta a termelést. Az autóipar termelés felfutásával a beszállítói kapcsolatok újraértékelésével új lehetőségekkel lehet számolni.
További információk
Szlovénia
Szlovéniában a krízis alatt még nagyobb problémát okozott a friss zöldség és gyümölcs importja, amelynek többsége Olaszországból érkezik Szlovéniába.
További információk
Tádzsikisztán
A közúti áruszállításnál kiemelt figyelmet kell fordítani a korlátozásokra, a sofőrökre vonatkozó egészségügyi előírásokra, amelyek alkalmazása nem mindig következetes, illetve a szabályok gyorsan változhatnak.
További információk
Tajvan
Az élelmiszerek terén a tajvani gazdaság a krízis alatt is importra szorul, a startup-együttműködések kapcsán pedig a helyi szereplők az eddigieknél nagyobb nyitottságot mutatnak az online kapcsolattartásra a potenciális külföldi partnerekkel.
További információk
Tanzánia
Hivatalos közlés szerint a járványt sikeresen megállították az intézkedésekkel. Ugyanakkor sem WHO sem, az országban jelenlévő nagykövetségek nem tartják hitelesnek a hivatalos szervek tájékoztatását, és a járvány további terjedését tartják valószínűnek.
További információk
Thaiföld
A koronavírust követő időszakban az ICT szektor jelentősége megnövekszik, illetve a szereplők nyitottsága az online kapcsolatteremtésre. A koronavírushelyzet következtében várhatóan 2020 szeptemberében online formában kerül sor a Nemzeti Innovációs Ügynökség Innovation and Startup Thailand konferenciájára.
További információk
Togo
Május elején a kormány gazdaság és társadalom védelmi programot indított: 650 millió dolláros csomag elsősorban a kkv-k támogatására, emellett a lakossági vízdíj és áramdíj átvállalására, 3 hónapon át 200 dollárnyi havi támogatás a rászorulóknak.
További információk
Törökország
A hazai ipar védelme érdekében Törökország egyes termékekre kiegészítő vámot vetett ki. (…) A kiegészítő vámok 2020. szeptember 30-ig lesznek érvényben, de az EU országait, mint származási országokat nem érinti.
További információk
Tunézia
Tunézia gazdasága meglehetősen zárt, számos protekcionista intézkedés (tilalmak, kvóták, büntetővámok) van érvényben, amelyek sokszor nem publikusak, nem átláthatók. Jelenleg a kereskedelmi mérleg kiegyenlítése érdekében az ország az alapvető élelmiszereken kívül korlátozni igyekszik az élelmiszerek behozatalát, hogy a lakosság a helyben elérhető élelmiszereket fogyassza, akkor is, ha az magasabb áron, korlátozott mennyiségben érhető el.
További információk
Türkmenisztán
A járvány hatásainak európai szempontból legnagyobb kérdése, hogy vajon kész lesz-e Türkmenisztán rugalmasabb feltételeket biztosítani egy Kaszpi-tengeri gázvezeték építéséhez és ellátásához (pl. PSA-k útján).
További információk
Uganda
Források híján Ugandában nincsenek a vállalatoknak nyújtott vissza nem térítendő támogatások, hitelprogramok, bértámogatások. A koronavírus-járvány miatt előállt helyzetet Uganda külföldi hitelfelvétellel (eddig 1,5 mrd USD) igyekszik rendezni.
További információk
Új-Zéland
Nagyon jelentősen, akár a korábbi szint kétszeresére is megemelkedtek a szállítási költségek Új-Zélandra. Ennek egyik oka, hogy a menetrend szerinti nemzetközi repülőjáratok szinte teljes szünetelése miatt utasszállító gépeken nagyon korlátozott a kapacitás légi teherszállításra, ezzel össze¬függésben a teherszállító gépek egyébként is magasabb költsége szintén tovább emelkedett. A tengeri szállításban kapacitási gond nincs, de a COVID miatt globális szinten – és különösen az Európa–Ázsia vonalon – megnövekedett üresjáratok költsége beépül a díjakba.
További információk
Ukrajna
A forgalomkorlátozások miatt az ukrán piacon aktív 25-30 magyar élelmiszer exportőr piaci jelenléte gyengülhet. Fontos, hogy cégeink alkalmazkodni tudjanak a megváltozott piaci körülményekhez, akár minimális rendelési mennyiség, szállítási rugalmasság vagy termékpozicionálás tekintetében, hiszen a fogyasztók három hónapos fizetéscsökkenése (kiesése) és a kisüzletek tömeges csődbejutása a piacok újrarendeződését hozza.
További információk
Uruguay
Uruguay alapvetően behozatalra szorul szinte valamennyi ipari termék tekintetében. Viszont a magas importvámok hátrányos helyzetbe hozzák a Mercosur-integráción kívüli beszállítók termékeit az integráción belüli hagyományos partnerek, mint Argentína és Brazília ipari termékeivel szemben. Az EU-val nemrég kötött szabadkereskedelmi megállapodás viszont annak ratifikációja és életbe lépése után is csak fokozatosan irányozza elő a Mercosur-országok által alkalmazott védővámok leépítését.
További információk
Üzbegisztán
A járvány gazdasági hatásai miatt beszűkült az üzbég export mozgástere és ez devizamérleg-problémákat okoz, ami növeli az igényt a helyi élelmiszeripar fejlesztésére exportpotenciál-növelési és importhelyettesítés céljával, ez lehetőséget ad a magyar élelmiszeripari technológiával foglalkozó vállalatok üzbegisztáni projektekben való részvételre.
További információk
Vietnám
A vietnámi hatóságok összesen 24 országból engedélyezték a hústermékek importját, míg sertéshúst csak 19 országból fogadnak be. Tekintve a jelentős mennyiségű helyi sertéshús keresletre, a vietnámi Pénzügyminisztérium az import sertéshúst terhelő adók és vámok csökkentését fontolgatja.
További információk
A publikált információk különböző helyi források, a külgazdasági diplomáciai hálózat és a HEPA regionális partnerirodák helyismeretére támaszkodnak. Az anyagok rendszeresen frissülnek. A HEPA nem vállal felelősséget azonban a közzétett információk naprakészségéért, illetve az azokból levont következtetésekért, felhasználásukból fakadó következményekért. Kérjük, hogy az üzleti döntések meghozatala előtt mindenképp ellenőrizze az információk aktualitását!